Chcesz zakupić telefon z drugiej ręki? Prawdopodobnie regularnie przeglądasz Allegro, OLX, Facebooka czy zaglądasz przez szyby komisów GSM. Wybór używanych smartfonów na tych stronach jest ogromny - od prawie nowych do tych poważnie naznaczonych zębem czasu.

Zanim wybierzesz swój nowy telefon - uważnie sprawdzasz go pod kątem wad, uszkodzeń, otarć. Czy upewniasz się jednak, czy po przekazaniu pieniędzy, pełne prawa do smartfona przejdą na Ciebie?

Niestety - nie zawsze tak jest. Zdarzają się sytuacje, w których ludzie sprzedają telefony prosto z salonu, kupione razem z abonamentem lub ze sklepu - na raty. Smartfona wyposażają w nową kartę SIM i oddają nowemu użytkownikowi, który nigdy może nie dowiedzieć się o tym, że nabył niespłacony telefon. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy sprzedawca zaczyna spóźniać się ze spłatą rat.

Jeśli telefon jest kupiony w abonamencie lub na raty - jego właścicielem do momentu wyrównania całego zobowiązania jest faktycznie operator albo sklep. Gdy osoba, od której kupisz używany telefon zaczyna spóźniać się z ratami, możesz doświadczyć wielu nieprzyjemnych konsekwencji - jak choćby zablokowanie smartfona.

Choć jest to nieprzyjemna sytuacja, masz prawo do obrony swoich praw. Jeśli smartfona obciążonego abonamentem lub ratami zakupiłeś niedawno, możesz skorzystać z prawa do rękojmi. Gdy dawno - pozostaje Ci wysnucie roszczeń odszkodowawczych.

Jak uchronić się przed podobnymi sytuacjami?

Zanim zdecydujesz się na zakup używanego smartfona - koniecznie sprawdź, czy sprzedawca ma do niego pełne prawa. Dokładnie obejrzyj dokumenty poświadczające to, w jaki sposób nabył urządzenie - najlepiej umowę sprzedaży. Tylko ona da Ci pewność, że transakcja której dokonujesz jest bezpieczna.